برسی علائم بالینی شپش در راستای آغاز سال تحصیلی جدید

شپش حشره ای کوچک بوده و انگل انسان است. طول عمر متوسط شپش ماده، حدود سی روز است. شپش در انسان انواع مختلفی دارد که می تواند سر، بدن و دستگاه تناسلی خارجی را در انسان آلوده کند.

بیشترین آلودگی در انواع شپش در انسان شپش سر می باشد.

زیستگاه اصلی لابه لای موها به خصوص پشت گوش و پس سر است.

زمان تبدیل یک تخم به شپش بالغ 3 هفته می باشد که راه های انتقال آن تماس مستقیم و یا تماس با اشیاء آلوده نظیر حوله، شانه، برس، کلاه، روسری، متکا و لباس خواب هستند. وقتی که به طور مشترک استفاده می شوند و یا یک جا روی هم قرار داده می شوند حتی صندلی های وسائل نقلیه عمومی در مواقعی که شیوع بیماری بالا باشد، می توانند باعث انتقال شوند.

اولین علائم بالینی در سر موقعی اتفاق می افتد که شپش شروع به حرکت می کند که معمولا از حاشیه دو طرف سر شروع می شود و بعد به طرف مرکز سر گسترش می یابد که در این هنگام بیمار احساس خارش در سر می کند و به تدریج خارش سر افزایش یافته و در سر، خراشیدگی با ناخن پیش می آید.

گاهی در موارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن برجسته می شود و گاهی خارش شدید سر باعث کندگی پوست ناحیه شده و با اضافه شدن عفونت، زرد زخم بروز می کند.

در صورت دیدن حشره در سر یا خارش شدید ناحیه سر در دانش آموزان، ارجاع به پزشک خانواده و یا پایگاه های بهداشتی نزدیک محل سکونت لازم می باشد.

پیشگیری از بیماری شپش سر

  • شستشوی مرتب سر با شامپو های معمولی و شانه کردن روزانه مو به ویژه در دختران
  • آموزش در مورد عدم استفاده از وسائل شخصی دیگران مثل برس، شانه، روسری، کلاه و مقنعه و …..
  • معاینه مرتب موهای دانش آموزان و افرادی که جدید وارد جمع آنان می شوند(توسط مربیان و والدین)
  • تمیز کردن مرتب داخل اتاق ها و تخت خواب ها

قابل ذکر است در سال گذشته تحصیلی حدود 600 مورد دانش آموز به خاطر آلودگی به شپش سر در شهرستان آباده درمان شده اند.

به منظور داشتن اطلاعات بیشتر از موارد فوق و یا دیگر بیماری های واگیر می توانید با شماره 44349192 واحد مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده تماس بگیرید.

واحد مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده