آلزایمر

آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که معمولا به کندی آغاز می شود و به تدریج رو به وخامت می رود.

آلزایمر علت بروز  60تا 70 درصد موارد دمانس است که رایج ترین علامت ابتدایی این بیماری اختلال در حافظه کوتاه مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر است.

با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائم آن می تواند شامل مشکلات زمانی، مشکل در آگاهی از موقعیت، نوسان خلقی، از دست دادن انگیزه، اهمال و بی توجهی نسبت به خود و مشکلات رفتاری می باشد.

این بیماری بسیاری از خصوصیات رفتاری و هیجانی افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز ناراحتی هایی از قبیل علائم افسردگی شامل فقدان احساسی لذت، بی قراری، افسردگی، کاهش اشتها و وزن، عدم وجود تمرکز و احساس گناه

علائم روانی شامل توهم، هذیان، سوء ظن و نیز رفتارهایی مثل آشفتگی، سرگردانی، پرخاشگری و خشونت در این بیماران می شود و با وخیم شدن آلزایمر بیمار معمولا از خانواده و جامعه کناره گیری می کند.

به تدریج فعالیت های بدنی از دست می رود که در نهایت منجر به مرگ می شود. هر چندسرعت پیشرفت آلزایمر می تواند متفاوت باشد اما امید به زندگی معمولا پس از تشخیص بیماری 3 تا 9 سال است.

قابل ذکر است در شهرستان آباده غربالگری سالمندان از سوی مراقبان سلامت انجام می شود و با معرفی آن شخص به پزشک خانواده و مشخص شدن بیماری آلزایمر او،  به کارشناسان سلامت روان ارجاع داده شده تا به صورت کاملا رایگان برنامه مشاوره انجام گیرد.

واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده