پشه های آئدس و بیماری تب دانگ

پشه های آئدس و بیماری تب دانگ را بشناسیم:

پشه آئد س اجیبتی و آلبوپیکتوس یک پشه های مهاجمی هستند که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری (مثل نواحی نزدیک به دریا)و معتدله زندگی می کنندو تمایل زیادی به خونخواری از انسان را دارند.

درصورت مسافرت به استان هرمزگان، چابهار و استان گیلان، جهت پیشگیری از گزش پشه آئدس از قلم دافع یا اسپری دافع حشرات استفاده کنید.

در صورتی که با خودرو شخصی به استان هرمزگان، چابهار و استان گیلان مسافرت می کنید، دقت کنید اگر پشه آئدس وارد خودرو شما نشود و در صورت ورود از اسپری حشره کش جهت از بین بردن پشه استفاده کنید.

زمان فعالیت پشه های ائدس:

 این پشه ها روز فعال هستند و در طول روز خونخواری می کنند.

محیطهای مناسب تخمگذاری پشه آئدس:

تمایل به تخم گذاری در محیط های کوچک از جمله ظروف یکبار مصرف رها شده در طبیعت، لاستیک های رها شده در طبیعت، ظروف زیر گلدانی و مخازن نگهداری آب را دارند.

بیماریهای منتقله از پشه آئدس

بیماریهای ویروسی مانند تب زرد، تب دانگ، زیکا و چیکن گونیا

در صورتیکه سابقه سفر به مناطق پر خطر داشتید و دو هفته بعد از بازگشت علایم بیماری از قبیل بثورات، علایم بدن درد و شبه سرماخوردگی داشتید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه فرمایید و پزشک را از سابقه مسافرت خود مطلع کنید.

راههای محافظت از گزش پشه

استفاده  از قلم دافع حشرات یا اسپری دور کننده حشرات، پوشیدن لباس های آستین بلند، پاچه بلند و رنگ روشن

شکل ظاهری پشه آئدس

پشه آئدس بدن خال خالی دارد که اصطلاحا به پشه های ببری معروفند.

خوشبختانه در حال حاضر با پیگیری های واحد مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت و بیمارستان امام خمینی (ره)، مورد مشکوکی در شهرستان آباده مشاهده نشده است.

واحد مبارزه با بیماری های واگیر- مرکز بهداشت شهرستان آباده