سهم من از جوانی ایران …

هفته جمعیت امسال از 24 الی 30 اردیبهشت ماه  با شعار” سهم من از جوانی ایران” نامگذاری شده که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، اجرای برنامه های حمایت از جوانی جمعیت بسیار اهمیت دارد و اگر امروز به فکر افزایش جمعیت کشور نباشیم در آینده ای نه چندان دور با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

مهم ترین اهداف برنامه جوانی جمعیت تحکیم فرهنگ ازدواج سالم و آسان، فرزند آوری و دوری از تک فرزندی و یا بی فرزندی است که به سفارش رهبر فرزانه و حکیم ایران اسلامی، تمامی دستگاه ها، ادارات، سازمان ها و آحاد مردم باید در پیشبرد اهداف برنامه جوانی جمعیت تلاش کنند.

پیامد ها و مشکلات تک فرزندها

با توجه به بحران جمعیتی پیش رو، اهمیت به مشکلات تک فرزندها بیشتر به چشم می خورد که تک فرزند ها معمولا توجه دقیق تری به اهداف و خواسته های والدین خود دارند و بعضا ممکن است منجر به پیشرفت درسی تک فرزند گردد ولی ممکن است در آینده او را از تعامل روانی خارج کند.

اغلب والدین به خاطر تک فرزند بودن احساس گناه می کنند و تا آخر عمر عذاب می کشند و این نارضایتی ناخود آگاه به فرزند نیز منتقل می گردد و این موضوع در مادران شاغل بیشتر است. آنها از چیزی رنج می برند که اصطلاحا (گناه مادران شاغل) گفته می شود از این رو برای آسوده کردن وجدان خود، نام تک فرزند خود را در کلاس های مختلف نوشته تا بدین وسیله نبود خود را جبران کنند. این در حالی است که تک فرزند هرگز نباید احساس کند که باید به سرعت از بچگی به دوران بلوغ برسد. دوران بچگی فرایندی است که باید چشیده شود، مسابقه نیست که هر چه سریعتر به پایان برسد و لذا باید حق گذر از این سفر برای هر فرزندی تضمین شود.

تک فرزندی به خودی خود فرصت تجربه نمودن تمام عیار دوران کودکی را از فرزندانمان می گیرد و شاید به همین علت باشد که «استانلی هال» موسس و نخستین رئیس انجمن روان شناسی آمریکا معتقد است که ” تک فرزند بودن به خودی خود یک بیماری است”

قابل ذکر است در راستای حمایت از جوانی جمعیت در سال 1402 بیش از 10 نشست با حضور فرماندار و مسوولان ادارات مربوطه در فرمانداری و نشست های متعددی با حضور مسوولان و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان نیز در مرکز بهداشت آباده برگزار شده است که در این نشست ها تصمیمات بسیار ارزشمندی مصوب شد که می توان به راه اندازی مرکز درمان ناباروری(IUI) در بیمارستان امام خمینی(ره) و نیز راه اندازی مرکز نفس (نجات فرزندان سقط)  و دیگر اقداماتی که از سوی تمامی ادارات، سازمان ها و ارگان ها در راستای این برنامه انجام شده است نام برد.

واحد سلامت جمعیت و باروری مرکز بهداشت شهرستان آباده