فرودگاه آباده سراب یا واقعیت ؟

خلبانان همچنان به دنبال فرودگاه آباده در آسمان شمال فارس سرگردانند…

 

بر اساس اخبار واصله تمامی خلبانان اعلام کرده اند که هیچ کدام از آنان در فرودگاه دیگری حاضر به فرود نبوده وتا چند سال آینده و تکمیل فرودگاه آباده در آسمان شمال فارس تا آخرین قطره بنزین خود همچنان به پرواز ادامه خواهند داد.طبق مشاهدات میدانی تعداد هواپیماهای مسافربری و باربری به حدی زیاد بوده که نور خورشید به سختی به مراتع کشاورزی آباده می رسد و این امر به تهدیدی برای محصولات کشاورزی منطقه تبدیل شده است!!!

باور ندارید خودتان به آسمان نگاه کنید !!!
ای داد بی دود! پس کجا رفتند این هواپیما ها و خلبانان ؟

رندی گفت اگر این چاه ، ببخشید، این فرودگاه برای مردم آباده آب ندارد برای دیگران که نان دارد .

و اما گشت و گذاری داشته باشیم در اینترنت و فضای مجازی در خصوص فرودگاه آباده و نظرات کارشناسان و خبرنگاران  را مروری کنیم.(تقاضا دارم حتما تا پایان خصوصا خبر آخر  را مطالعه بفرمایید!).

برای محکم کاری خبر آخر را اول هم می آوریم :

* به گزارش خبرگزاری تسنیم در تاریخ31 اردیبهشت ۱۴۰۲:

احداث فرودگاه‌های جدید در کشور براساس پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه ممنوع شد!
سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، احداث فرودگاه‌های جدید در کشور را ممنوع کرده است.
* آیا فرودگاه آباده جدید است یا قدیم ؟؟؟ بهتر است ادامه مطالب را دنبال کنیم :
*در یکی از روزنامه های اقتصادی به تاریخ 13 /6/ 1401 اینگونه آمده است که :
* بر اساس داده‌های منتشره در سال 1395، 80 درصد فعالیت‌های پروازی، مربوط به 9 فرودگاه است و مابقی فرودگاه‌ها (۵۱ فرودگاه) تنها ۲۰ درصد فعالیت صنعت هوانوردی تجاری کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
* براساس گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تنها فرودگاه‌های امام‌خمینی‌ (ره)، مهرآباد، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و کیش، فرودگاه‌های سودده هستند و فرودگاه‌های اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز هم فرودگاه‌های سر به سر از نظر درآمد و هزینه محسوب می‌شوند و مابقی فرودگاه‌ها یا همواره زیانده هستند یا در مرز زیانده بودن قرار دارند.
… به دلیل اجبار در رعایت استانداردهای بین‌المللی، ساخت فرودگاه بسیار هزینه‌بر بوده و همچنین تامین هواپیما و انجام پرواز نیز هزینه زیادی را تحمیل می‌کند. اکنون در همه کشورها پذیرفته شده است که در صورت زیان‌ده بودن و عدم توجیه اقتصادی یک فرودگاه یا شرکت هوایی، آن شرکت یا فرودگاه تعطیل شود. با وجود هزینه زیاد ساخت فرودگاه، در سال‌های گذشته شاهد ساخت و راه‌اندازی فرودگاه‌هایی در کشور بوده‌ایم که با اعمال فشار مقامات محلی و نمایندگان مجلس، کلنگ زنی شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند. در زمان ساخت و راه‌اندازی این فرودگاه‌ها، تبلیغات گسترده‌ای درباره اهمیت این فرودگاه‌ها و نقش آنها در توسعه استان یا شهرستان محل ساخت، انجام می‌شود، به‌طوری که این تصور ایجاد می‌شود که شهرهای دارای فرودگاه به یک‌باره به بهشت تبدیل شده و چهره آنها دگرگون خواهد شد، اما پس از گذشت چند ماه از افتتاح، واقعیت ماجرا آشکار می‌شود. به تدریج مشخص می‌شود که این فرودگاه‌ها که برای ساختشان، هزینه‌های هنگفتی صرف شده، در جای اشتباهی ساخته شده‌اند… بدین‌ترتیب سرمایه‌های کلان ملی که می‌توانست در پروژه‌های اولویت‌دار و مفیدی صرف شود، در این فرودگاه‌های بی‌مسافر، فریز شده و نابود می‌شود.
بطور مثال در سال 1395 فرودگاه یکی از مراکز استان در کشور که از لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیت می باشد، 40میلیارد هزینه ساخت دربر داشته و در سال 20میلیارد هزینه جاری و نگهداری دارد در حالی که فقط 3 میلیارد درآمد داشته است .
* همچنین در تاریخ ۱۸مهرماه ۱۳۹۹،خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خبری اعلام کرد؛
اگر فرودگاه آباده راه‌اندازی شود با قسمت تجاری آن می‌توان بازارهای هدف موثری برای فروش و صادرات محصولات کشاورزی آباده و دیگر شهرستان‌های شمالی استان فارس پیدا کرد و رونق دوباره‌ای به کشاورزی این منطقه داد.با توجه به اینکه این فرودگاه در تقاطع شهرستان آباده،اقلید، بوانات،خرمبید،سرچهان و همچنین ابرکوه استان یزد قرار گرفته و سالانه هزاران مسافر از این مسیر عبور می کنند می تواند موقعیت اقتصادی و اجتماعی خوبی برای مردم شمال استان فارس باشد.
رحیم زارع نماینده مردم آباده،بوانات،خرم‌بیدوسرچهان در مجلس، در جلسه مربوط به فرودگاه آباده با بیان اینکه در بودجه ۹۹ ، دیوارکشی این فرودگاه در دستور کار قرار گرفته است افزود: در پیوست بودجه امسال، راه اندازی، تکمیل و تجهیز فرودگاه هایی که بموجب طرح آمایش مورد نیاز کشور هستند در دستور کار قرار گرفته که یکی از این فرودگاه ها در شمال فارس است.وی افزود: امسال (سال 1399)حدود ۳۰میلیارد ریال اعتبار برای این فرودگاه در نظر گرفته شده که از سال آینده این تخصیص اعتبار افزایش خواهد یافت.زارع اظهار امیدواری کرد که در چند سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.
( چند سال دقیقا یعنی چند سال؟)
خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۲مرداد ۱۳۹۲ در خبری دیگر گفت :
مدیرکل فرودگاه های استان فارس با بیان اینکه جهت گرفتن اعتبارات ملی در کمیسیون ماده ۲۱۵مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: به دلیل اینکه این فرودگاه توجیه اقتصادی ندارد،پیگیری های زیادی از طریق استاندار و معاونت راهبردی ریاست جمهوری انجام شده اما بودجه ای اختصاص داده نشده است.
سیدی ابراز امیدواری کرد: اگر سال آینده وضع اقتصادی بهتر شود شاید بودجه ای اختصاص داده شود چرا که اگر بودجه ای بود مشکلات فرودگاه شیراز را حل می کردیم.(!!!)

و حال نگاهی داشته باشیم به خبرهای سال 1395
خبرگزاری تسنیم نوشت :
مردم و مسئولان آباده هنوز چشم انتظار ساخت فرودگاه شمال فارس به مرکزیت این شهرستان هستند؛ اما صحبت‌های رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نشان از خبر دیگری دارد. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: از 54 فرودگاهی که در کشور ساخته شده، تنها 4 فرودگاه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و درآمدزاست.
به باور وی بسیاری از فرودگاه‌های کشور و از جمله فرودگاه آباده تحت تاثیر فشارهای سیاسی ساخته یا کلنگ‌زنی شده است.
به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، ساخت فرودگاه در یک منطقه باید جاذبه‌های خاص خود را داشته باشد به طور مثال باید از لحاظ جمعیتی یا تعداد سفرها به گونه‌ای باشد که ظرفیت راه‌اندازی پرواز را داشته باشد در صورتی که آباده چنین ظرفیتی ندارد.»

ساخت فرودگاه آباده هدر رفت اعتبارات است:
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس می‌گوید: آباده بین دو فرودگاه اصفهان و شیراز واقع شده و اگر این فرودگاه ساخته شود باز هم در عمل بدون استفاده باقی می‌ماند. بدیعی‌فرد معتقد است که آباده ظرفیت‌های لازم برای ساخت فرودگاه را ندارد و هر هزینه‌ای که برای ساخت فرودگاه شده یا در آینده بشود هدر دادن اعتبارات و سرمایه‌های کشور است.
هزینه نگهداری، تامین امنیت، حقوق کارکنان فرودگاه بیش از ساخت آن است. این را مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس می‌گوید و می‌افزاید: در چنین شرایطی با توجه به مجموع دلایل، ساخت فرودگاه آباده توجیه اقتصادی ندارد.وی درباره این مطلب که ساخت فرودگاه می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی را ارتقا دهد، می‌گوید: می‌توان با مبالغ کمتر محصولات را به فرودگاه شیراز یا اصفهان رساند یا اینکه با حمل‌ونقل زمینی این کار را انجام داد چراکه میزان تولید و صادرات کشاورزی در منطقه شمال فارس به اندازه‌ای نیست که فرودگاهی برای این منظور احداث شود.

*( جناب زارع نماینده مردم محترم به خبرنگار پاسخ نداد!!!)

با وجود اینکه در سال 92 نماینده این شهرستان از بررسی این پروژه در کمیسیون ماده 215 مجلس و پیگیری برای ساخت این فرودگاه خبر داده بود اما امروز به تماس‌های مکرر خبرنگار تسنیم برای دریافت نتیجه این امر پاسخ نداد(۳ آذر ۱۳۹۵).
بهتر است به زمان حال نزدیک شویم و همانگونه که آقای سیدی در سال 1392 اظهار امیدواری کرده و گفته بود :«اگر سال آینده وضع اقتصادی بهتر شود شاید بودجه ای اختصاص داده شود»، ببینیم وضعیت اقتصادی اخبار هوایی در سال 1401 چگونه بوده است:
خبرگزاری جمهوری اسلامی (۲۲شهریور ۱۴۰۱) :
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشور به حدود ۵۵۰ هواپیما نیاز دارد که امروز کمتر از یک سوم آن یعنی حدود ۱۷۰ هواپیما داریم …

به نظر شما خواننده محترم با این اخبار، آیا امیدی به وعده های شیرین ساخت فرودگاه آباده می توان داشت ؟ و اگر بودجه ای بود مشکلات فرودگاه شیراز در اولویت بود یا فرودگاه آباده ؟

به نظر شما فرودگاه آباده در چند سال آینده راه اندازی می شود؟
به راستی چند سال آینده ای که مسئولین وعده می دهند دقیقا می شود چند سال؟
اینگونه وعده دادن ها نشانگر چیست ؟ که بر حسب اتفاق این وعده ها همیشه در ایام خاصی از سال بر سر زبان ها می افتد ؟ و یا اگر بوجه ای هم می گیرند مصادف می شود با سال پایانی همان دوران خاص ؟
… و صد ها حرف نگفته و سوال بی پاسخ که شما خواننده محترم بهتر از هر گزارشگری می دانید.
چه خوب است بر گردیم به تقاضایی که در اول یادداشت داشتیم. یعنی خبر آخر را حتما مطالعه بفرمایید و بعد هم یادی کنیم از حافظ شیرازی !
و آن خبر به قول معروف آب پاکی روی دستریختن است !
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در31اردیبهشت ۱۴۰۲:
احداث فرودگاه‌های جدید در کشور براساس پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه ممنوع شد.سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (1402-1406) احداث فرودگاه‌های جدید در کشوررا ممنوع کرده است.
با این خبرنه تنها راه اندازی فرودگاه های جدید، بلکه رفع مشکلات دیگر فرودگاه های فعال کشورنیز با چالش مواجه است!!
و حال یادی کنیم از حافظ شیرازی علیه الرحمه :
رندی از اهالی حوزه انتخابیه شهرستان آباده که به تازگی به زیارت قبر لسان الغیب حافظ شیرازی رفته بود، ناگهان پرده ها از پیش چشمش کنار رفت و حافظ شیرازی را حیران و انگشت به دهان در محوطه حافظیه دید ،جناب حافظ رو به ایشان کرد و ضمن سلام رساندن به مردم حوزه انتخابیه آباده ، به او گفت: من هم فهمیدم که این فرودگاه برای مردم آباده آب ندارد و برای عده ای نان دارد. پس مواظب کلاه خود باشید!

شادی روح حافظ صلوات

سید محمد احمدی