تلنگری به صنعت آباده …

وجود کاخانجات در هر شهر ، یک قطب صنعتی به حساب می آید و علاوه بر آبادانی، در اشتغالزایی و خودکفایی آن منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.با توجه به تعطیلی تعداد زیادی از کارخانجات و
نارضایتی هایی که برخی صنعتگران شهرستان آباده ابراز داشتند، علاوه بر
فعالیت هایی که در این راستا انجام شده، مشکلاتی پیش روی صنعت و صنعتگر در شهرستان وجود دارد،که برای شهرستانی با زیر ساخت های مناسب، موقعیت استراتژیکی عالی و قدمت زیاد،بسیار ناراحت کننده است.طبق یک تحقیقات میدانی و مصاحبه با برخی صنعتگران شهرستان به بررسی دلایل تعطیلی برخی کاخانجات و انصراف برخی از سرمایه داران از سرمایه گذاری در این شهرستان پرداختیم.
بحث تعطیلی کارخانه ها و رکود حاکم بر صنعت به دلیل بازار فروش و متقاضی کم،تاحدودی در سراسرکشور مطرح است و مختص شهرستان آباده نیست اما به برخی از مشکلات که قابل حل هم هستند در آباده دامن زده شده است.این بسیار نگران کننده است که برخی صنایع در این شهر محتاج صد میلیون بودجه برای خروج از رکود و یا تعطیلی هستند.البته کاخانجاتی که قدمت بسیار بالایی در شهرستان دارند و یا اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده اند مورد حمایت قرار می گیرند اما صنایع کوچکتر از این حمایت ها محروم هستند و این هم خود یک مشکل است.
اگر بنا بر این باشد که اقتصاد شهرستان رشد کند و مشکلی از جلوی پای صنعت آباده برداشته شود، باید تمام عوامل دخیل در صنعت این منطقه متحد شده و هر کدام گوشه ای از این مشکل را بر دوش بکشند . این که فلان اداره بگوید قبض ما پرداخت نشده پس خدماتمان را قطع می کنیم و یا اداره ای حلقه فشار های خود را با وجود رکود و عدم فعالیت برخی تجهیزات کارخانجات، بر صنعتگر تنگ و تنگ تر کند و … قطعا صنعتگر سرمایه خود را از صنعت بیرون برده و در جایی دیگر و بعضا در بانک ها انباشته می کند و این برای اقتصاد منطقه سمی کشنده است ! البته ممکن است که کم کاری در پرداخت هزینه ها از طرف برخی کارخانه داران صورت پذیرفته باشد اما فشار زیاد و تعطیلی کارخانه آخرین و بدترین راه حل است!
طبق اظهارات دست اندرکاران صنعت آباده ، کمیسیون رفع موانع تولید جهت بررسی مشکلات صنعتگران شهرستان به ندرت تشکیل می شود و این خود
فاصله ای بین صنعتگران و کارگزاران دولت در شهرستان ایجاد می کند.مسئولین می بایست از صنعتگران بخواهند که دلیل تعطیلی کارخانه ها و موانع بر سر راه آن ها چه بوده است و به جد در پی رفع موانع برخیزند.
اگر سرمایه گذاری جهت راه اندازی کارخانه در این منطقه اقدام کند و در اولین قدم با هزینه های هنگفت روبرو شود چه دلیلی برای ادامه فعالیت خواهد دید! چنانچه بوده اند صنعتگرانی که به دلیل عدم حمایت برخی مسئولین و ادارات سرمایه خود را به جای دیگری برده و در آن منطقه با استقبال گرمی هم روبرو شدند!
با نگاهی به صنعت، در شهرهای اطراف آباده به این نکته پی خواهیم برد که راه حل این مشکلات در خود شهرستان نهفته است.برخی ادرات و ارگان ها می توانند به وسیله تشویق ها و تبصره های گوناگون صنعتگران را راهنمایی کنند تا اشتغال پایدار شود . به گفته مقام معظم رهبری همه بایدکمک بکنند، همه ما الان درخط مقدم هستیم که باید سعی کنیم کشور را از این بیکاری و رکود نجات دهیم. آن موقع جنگ بود و تفنگ، الان هم به این شکل است.

 

 

حامد دهقانی