خانه » گزارش » نصـف آمـار ، کـل آثـار

نصـف آمـار ، کـل آثـار

زمانی که آدم و حوا خلق شدند ، خداوند صفات جلال را به آدم و صفات جمال را به حوا داد و مرد شد مظهر جلال و زن شد مظهر جمال و به عبارتی صلابت در جنس مرد و شفقت و مهربانی در جنس زن نهاده شد.
از این رو است که زن برای تکمیل خود نیازمند تکیه گاهی با صلابت است و مرد نیز نیازمند تکیه گاه عاطفی برای رفع عطش کمال است و به همین دلیل است که در کنار یکدیگر احساس آرامش می کنند مگر این که این معادلات را به دست خود بر هم بزنند.
زن به ذات بد نیست ولی مرد بد می شود. در سوره بقره هنگامی که خداوند با آدم و حوا صحبت می کند به محض این که به آدم می رسد بیان را تغییر می دهد و می گوید که آدم ، تو بد می شوی(…فتشقی…) !
از نظر قرآن زن طبیب جامعه است و مرد هم مریض جامعه. اگر مرد بخواهد درمان شود و حتی بهشتی شود باید به زن رجوع کند.اگر بخواهند در جمعی کسانی را معرفی کنند به ترتیب اهمیت از بزرگان و بزرگواران آن جمع شروع می کنند.
خداوند متعال برای معرفی اهل بیت در حدیث شریف کسا فرموده : هم فاطمه و ابوها و … اول فاطمه و بعد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت را معرفی کرده است و واضح است که در این جا خداوند متعال اساس خلقت را زن معرفی کرده است و طبیعی است که گوهری به این عظمت و ارزشمندی ، بیشتر از مرد نیازمند نگهداری است.
در طول تاریخ هر جا مردی موفق شده زنانی پشت سر او بوده اند.برای مثال حضرت موسی را مادری چون آمنه به دنیا آورد ، خواهرش به آب سپرد  ، زن فرعون پرورشش داد و دختر شعیب در مقام همسر پشتیبانش شد ، تا به آن مقام رسید.و یا پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را مادری چون آمنه به دنیا آورد ، زنی چون حلیمه پرورش داد ، خدیجه همراهیش کرد و فاطمه پشتیبان و دلداریش داد. و یا در کربلا از لحاظ آثار تمام شهدای کربلا در یک کفه و حضرت زینب(س) در کفه دیگر آن قرار دارد و بسیاری نمونه های دیگر.حال تصور کنید طبیبی با این عظمت و اثر بخشی در جامعه خود مریض شود!
زنان طبیب جامعه اند و وای به حال جامعه ای که طبیبش مریض باشد و این همان جایی است که معادلات بر هم می خورد.
اگر طبیب به جامعه آمپول هوا تزریق کند و یا داروی تقلبی بدهد و یا … باید فاتحه آن جامعه را خواند. زنان از لحاظ آمار نصف جمعیت و از لحاظ آثار تمام جمعیت هستند به همین دلیل است که حساسیت نقش زن در جامعه از مرد بیشتر است.
حال زن که مظهر جمال و زیبایی و رافت است و شقاوت در او راه ندارد چگونه به شقاوت و سنگ دلی می رسد تا جایی که هند جگر خوار سینه حضرت حمزه سیدالشهدا را می شکافد و جگر او را به دندان می کشد و یا در عالم زنانی سنگ دل دستور قتل می دهند و از کشتار لذت می برند.

1
جواب این سوال به صورت ماهرانه و خیلی ظریف در آیه ۸۳ سوره اعراف آمده است.جهت اهمیت موضوع ، عینا آیه را ذکر می کنیم : فَأَنجَیْنَاهُوَأَهْلَهُ إِلاَّامْرَأَتَه ُکَانَتْ مِنَ الْغَابِرِینَ. «پس او وکسانش را نجات دادیم مگر زنش را که ازماندگان بود و هلاک شد. » در این آیه با توجه به اینکه در مورد زن حضرت لوط صحبت می کند باید از فعلی استفاده می شد که مربوط به زنان باشد(الغابرات) ، اما در کمال ناباوری از فعل مردان جهت معرفی زن لوط استفاده شده است(الغابرین) و به این معنا ست که آن زن ، خوی و خصلت مردانه به خود گرفته و در نتیجه شقی و سنگ دل گشته است. زن زمانی سنگ دل می شود که پایش را جای پای مردان بگذارد و صفات جمال خود را کنار بگذارد .این در حالی است که زن صفات جلال را ندارد و در نتیجه موجود سومی می شود که به مرور زمان سنگ دل و بی رحم خواهد شد و به حدی می رسد که دستور قتل بهترین خلق خدا ، علی ابن ابی طالب را
می دهد.در مورد لطیف بودن زن نکته و حدیث بسیار است اما تمام آن صفات تا زمانی قابل لمس هستند که زن در مقام اصلی خودش باشد و پای خود را جای پای مرد نگذارد و عکس این مطلب نیز صادق است و آن زمانی است که مرد بخواهد خصلت زنانه به خود بگیرد که دیگر نه مرد است و نه زن و موجود سومی خواهد شد. تاکید ما بر این است که چون زنان در جامعه اثر گذاری کامل دارند، اگر بر عکس فطرتشان عمل کنند اثرات مخرب آن دامن تمام جامعه را خواهد گرفت.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در اواخر عمر به امام علی(علیه السلام) سفارش زنان را می کردند تا حدی که امام علی(علیه السلام) فرمودند مگر جامعه مرد ندارد که شما بسیار سفارش زنان را می کنید و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند اگر یک زن اصلاح شود جامعه ای اصلاح می شود و اگر یک زن فاسد شود جامعه ای را به فساد می کشاند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*